Automat na výstavu
24.11.2017 – 18.3.2018
Automat na výstavu připomene druhou z trojice poválečných prezentací Československa na světových výstavách. Expo 67 v Montrealu se odehrálo před půl stoletím, a navíc se z něho dochovalo málo hmotných exponátů, proto výstavní koncepce kombinuje vizuální a uměleckohistorickou část. Úvodní "black box" nechá diváky zažít estetický účinek analogové audiovize, která patřila v čs. pavilonu mezi nejprogresivnější exponáty a dodnes je ceněna i v mezinárodním měřítku. Prostřednictvím světelných stolů se tak představí fotografická dokumentace zachycující výstaviště, naši expozici, současný stav pavilonu na kanadském ostrově Newfoundland i záběry z první výstavy o Expo 67, která se uskutečnila v roce 1968 v rámci Mezinárodního bienále užité grafiky Brno věnovaném současné výstavní tvorbě. Druhá místnost ukáže uměleckou tvorbu, většinou skici či modely k výtvarným dílům a budově pavilonu; doplní je zvuková intervence architekta výstavy a umělce Pavla Sterce, která nabídne jednu z možných interpretací vystaveného.
Název projektu evokuje výraznou atrakci pavilonu, interaktivní biograf Kinoautomat s Miroslavem Horníčkem, ale především slouží jako metafora pro situaci, v níž naše montrealská účast vznikala. Po Expo 58 v Bruselu se československé výstavnictví etablovalo jako speciální obor architektury a užitého umění, někteří autoři o něm dokonce uvažovali jako o novém uměleckém médiu. Expo 67 se ve své době stalo v Československu jakýmsi etalonem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však i symbolem rutinérského přístupu vedoucího k rozmělnění.
Stejnojmennou odbornou publikaci, která je první monografií čs. pavilonu na Expo 67, vydává GAVU Cheb a Akademie výtvarných umění v Praze. Autoři příspěvků Terezie Nekvindová, Daniela Kramerová, Henrieta Moravčíková, Martin Strakoš, Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová a Marta Sylvestrová se zaměřili na kritické zhodnocení československé účasti prostřednictvím problematiky výstavnictví, architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských vztahů.
Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně
Husova 14, Brno
Kurátor: Daniela Kramerová, Terezie Nekvindová
Grafická úprava: Jan Kloss, Matěj Činčera
Architekt: Pavel Sterec, Petr Kolář
Vstupné: 120 / 60 / 230 Kč (základní / snížené / rodinné) do celé budovy
Otevírací doba: st - ne od 10 do 18 h, čt od 10 do 19 h
Datum vernisáže: 23.11.2017 |18:00|