Poe

22.3. – 18.6.2024 |20:00|

Národní divadlo, Nová scéna | Národní 4, Praha 1

www.narodni-divadlo.cz…


Premiéra: 28.4.2022
Překlad textů: Josef Schwarz-Červinka, Ladislav Šenkyřík, Václav Černý, Anna Kučerová, Marie Brožová.
Úprava textů: Lenka Vagnerová, Vladimír Javorský.
Scéna: Eva Jiřikovská, Ivan Acher.
Kostýmy: Eva Jiřikovská.
Dramaturgie a hudba: Ivan Acher.
Choreografie a režie: Lenka Vagnerová.
Hrají: Vladimír Javorský, Tereza Marečková, Ondřej Vinklát, Fanny Barrouquère / Monika Částková / Zuzana Herényiová / Tamara Kšírová / Tereza Kučerová / Matilde Giacomelli, Patrik Čermák / Šimon Klus / Michal Kováč / Vojtěch Rak / Alexandr Sadirov / Adam Sojka / Florian Garcia / Léonard Vo Tan / Lukáš Záhorák…

„Ten kdo nikdy neupadl do vytržení, nikdy nespatřuje neznámé paláce a příšerně povědomé tváře v žhavém uhlí, nevidí truchlivé přízraky plující vzduchem, které nikdo další nemůže spatřit, nerozjímá o vůni neobyčejné květiny, jeho mozek není rozvířen hudebními variacemi skupin tónů, jež nikdy předtím neupoutaly jeho pozornost.“
E. A. Poe (Jáma a kyvadlo)

Představení je inspirováno několika vybranými povídkami – Jáma a kyvadlo, Skokan a Maska červené smrti, které tvoří základní dramaturgickou kostru. Současně jsou propojeny sérií atmosfér a poselství z celého spektra Poova díla tak pestře, jak pestrá jeho tvorba byla. Tvůrci dají nahlédnout nejenom do temných zákoutí jeho duše, ale především chtějí objevit pro diváka i jeho vynikající smysl pro humor a krásnou poezii. Poe uměl bravurně ironizovat i poctít celé spektrum lidských vlastností, naddimenzovat zlo či pozici moci, lyrizovat čistotu a krásu a promítnout charakter duše přímo do fyziognomie postavy. Výrazné kostýmy, které v sobě nesou dávku poezie i nadsázky, jsou humorné i strašidelné zároveň. Tajemnou atmosféru umocňují komnaty a temná zákoutí nekonečných labyrintů či nadpřirozené bytosti – víly, přeludy, démoni, stvůry. K přenesení těchto magických bytostí poslouží legendární iluze z doby, kdy E. A. Poe žil, takzvaný Peppper`s Ghost effect, díky kterému je možné ztělesnit nehmotné postavy v prostoru, předvedený obecenstvu už roku 1860.